Általános előismertetés a székely nép történelme- és jogviszonyairól.
A népvándorlás zürjéből, – mely másfél ezred év előtt mindent elsodort, – egy néptörzs emelkedett ki, számban ugyan csekély, de azért mégis nagy tényező az uj alakot ölteni indult Európában; egy hősies néptöredék, mely Ázsia legnemesebb gyarmatának örökségét védve, bámulatosképpen tartá fenn magát a költözködő népek vészes hullámzata közt mely sajátszerü hadi szervezetével s democraticus intézményeivel a középkori Europának legelőbb megtelepült s legclassicusabb népeként tünik elő. Ez a székely nép.
Nem tartozhatik ezen előismertetés szük keretébe a székely ős nemzeti szerkezet; annak az idő viszonyai szerint való fejlődésének és átalakulásának tágabb értelemben vett tárgyalása; nem e nép ide településének, s néveredetének* ** már ugy is felfejtett történelme. Azonban mégis, főleg azok számára, kik a székely nép viszonyaival és jogtörténelmével ismeretlenek, szükségesnek tartom egy dióhéjba szorított, rövid kivonati ismertetést adni azért, hogy az mint egy kulcs legyen e munka körébe foglalt némely dolgok megértésére.
Azt hiszem, történelmi érvényre emelkedett tény az, hogy a székelyek Attila hunjainak maradékai,* azért én a történelmi kritika által kellőleg kitisztázott ezen kérdés vitatásába nem elegyedem.
Midőn Árpád a magyar fajnak elfoglalá és biztositá e szép hazát, a honfoglalás harczaiban az itt talált, Attila öröksége felett őrködő székelyek szövetségesként csatlakoztak a rokon magyarhoz, s a sereg előcsapatjaként részt vettek a magyar birodalom alakitásának küzdelmeiben.*
Nem volt tehát a székely hóditott, hanem szövetséges nép, mely egyezményileg csatolta magát a magyar koronához, oly egyezménynyel* mely nemzeti életéből sajátszerü viszonyaiból kifejlett előjogait, nemzeti szabad intézményeit biztositá s tiszteletben tartotta, és ezek alapján fejlődött ki a székelynél már a legrégibb időkben egy olyan democraticus szellemü nemzeti szervezkedés, melynek párját Európa akkori népeinél sehol feltalálni nem tudjuk, egy oly alkotmány, mely mindenkit egyiránt kötelezett hadviselésre, mikor vész fenyegette a hazát, de a mely azon terület minden lakossának egyenlőségét és szabadságát biztositá; mely a hivatalokat nemek és ágak szerint osztotta,* s mely a hadviselés kötelezettsége, és a királynak némely esetekben kiszolgáltatott ököradón kivül minden más adófizetéstől mentesité a székelyt.*
Volt ugyan elnevezésileg létező két osztály vagy rend ekkor is, a loufeu (lovag, lovas) és a giahrlag* (gyalog) de ez is inkább katonai, (fegyverzeti) mint társadalmi osztályzat volt, mert a középkor átka, a népek egyik részét szolgaságra kárhoztató feudalismus, a székelyföldön gyökeret verni soha sem tudott.
A kiváltságos nemesség Európa minden államaiban kifejlődvén, az Magyarországban is elterjedt, s Zsigmond király hübéri elveket oltván a magyar alkotmány szabadságfájába, lassanként kifejlődött azon hatalmas olygarchia, mely ország a királylyal daczolt, mely a theoratiaval Mohácsot s a hon kétfelé szakadását előidézte; de az a democrat intézvényü, s a politikai egyenlőség elvét valló székely földre bajosan tudott behatolni, s nagy mérvben kifejlődni soha sem, bár ottan is a későbbi korban keletkeznek nagyon korlátolt számban olyanok, kik harczbani kitünés vagy más érdemekért nemességet nyernek, s így keletkezik s megvolt két osztály mellett egy harmadik a primori osztály, mely legelőbb 1409-ben említtetik,* de csak Mátyás király korában ismertetik el, jogkörének megszoritásával. Ekkor fordult elő először rendszeresitett alakban a székelyek három rendje (trium generum siculi) szabályoztatván egyszersmind egyik osztályból a másikba való átlépésnek módozata is.*
A három osztályt pedig alkották:
Az elsők, főbb nemesek (primores, primores nobiles, nobiles potiores).
A lófők, lovasok, kik lóháton mentek harczba* (primipili) és a
Gyalogok, kik gyalog harczoltak (pedites, pixidarii).*
A mohácsi vész Erdély különszakadását s ez a Királyhágón inneni részben egy sok tekintetben uj államszervezetet hozott létre, mely a székely nemzeti szerkezetre sem maradhatott befolyás nélkül, de a mely, ha kisebb nagyobb változásokat idézett is elő, lényegében még sem dönté meg a székelyek sajátszerü szervezetét, s valahányszor ez megsértetett és kellő tiszteletben nem tartatott, mindannyiszor a székely kész volt azt még fejedelmével szemben is fegyverrel oltalmazni.
A jogvédelem érzete, és a nemesség tulhatalmaskodása idézte elő a székelyek első felkelését János Zsigmond alatt 1562-ben, mikor Vaja mellett legyőzetvén a segesvári országgyülés bosszus szigorral lépett fel, s a mozgalomban részt vettek közül sokakat jobbágyságra vetett* itt mondatott ki az is, hogy ezután a székely is hütlenségi bün esetében fejét és jószágát is veszithesse. Ez által a székelyek addig tisztán democrat irányú nemzeti szervezetébe aristocraticus elemek hozattak be, mert az addig sérthetlen székely örökség confiscálhatóvá tétetvén, annak eladományozása lehetővé tette az addig igen korlátolt számu primori rend kifejlődését és a jobbágyok többitását, kiknek számát a primorok később betelepitések által szaporitották és növekedett azok száma az által is, hogy a magokat hadi kötelezettség alól kivontak büntetése, a jobbágyságra vettetés volt.
Igy származnak székely földön a jobbágyok, kik inquilinusok, köznépek, parasztok nevezet alatt fordulnak elő, de a kik – mint osztály – nem voltak soha a székelyek közé sorozva.
Előfordul még székely földön a libertinus elnevezés is. Ezek betelepedett mester-emberek, vagy beházasodott idegenek, vagy más, népességéből kifogyott helyekre települők voltak. Ily libertinusok Kállay szerint a Bereczkre, Kezdi-Vásárhelyre, Olasztelekre, Oroszfaluba és Szászfaluba települtek.* Ilyenek a karathnai, voladi, peselneki, száraz-pataki, kurtapataki, szt. léleki besenyő telepek;* ilyenek lehettek, kezdetlegesen Oroszhegy és Lengyelfalva lakói,* s ilyenek részben a városok lakói, kik csak később nyert szabadalmak által lettek kiváltságosokká.
Előfordulnak sokkal később az ármálisták és donatarius nemesek is nagyon csekély számban.* De ezen osztályok között nem volt éles válvonal huzva, mert akár hadi érdemek, vagy hős tett jutalmaként, akár jószágszaporodás mellett egyik alsóbb osztályból egy felsőbbe volt áttehető a székely, mint az Mátyás királynak 1473-ban kiadott fennebb közlött rendeletéből is kitetszik és ezen előléptetés nemcsak a két felsőbb osztály között volt, hanem gyalog sőt libertinus is egyszerre primorrá lehetett.* .
A székelység feje a magyarok bejövetele előtt és azután, sőt még a kereszténység felvételével is egydarabig a Budvárában (Udvarhely mellett) székelő főrabonbán volt. Szabadon választott* főnök; kinek személyében a főpapi méltóság a politikaival egyesitve volt; kinek tisztjéhez tartozott a mindenben határozó népgyülések összehivása, azon való áldozat és elnöklés ki őrködött a törvények megtartása felett, s ki fővezér is volt a kül nemzetek ellen viselt háborukban. A főrabonbán azonban ezen nagy horderejü hatalmat nem önkényüleg gyakorolta, hanem hatalma meg volt osztva egy nemzeti tanácscsal, melynek a 6 székely törzs ily számu nagy rabonbánjai, a három nagy gyula, és a főharkász tagjai voltak, s ellenőrzése alá helyezve a meghatározott időben egybe hivott nemzeti gyülésnek.*
A kereszténységnek szt. István általi behozatala nagy ellenhatást idézett elő az ősvallásukhoz ragadkodó székelyek között, s végre is fegyver hatalmával kellett a székelységet annak elfogadására szoritani, s mert az akkori főrabonbán, Apor (Uopor) Sándor, nemcsak felvette az uj hitet, hanem annak a nemzet általi elfogadását keresztül is vette, szt. István király a keresztény székelyekkel kötött uj szövetség értelmében meghagyta a székelyek élén a főrabonbánt, meg a nemzetnek Árpád által biztositott sarkalatos előjogait, adó- és tizedtőli mentesitését.
Azonban a keresztény hit még nem verhetett szilárd alapot a szivekben; türték azt a magyarok, de valahányszor alkalom nyilt, az ős hitnek titkos követői mindig felemelték fejüket.
Az ős vallást kegyelők leghatalmasabb kitörése 1061-ben I-ső Béla trónra léptekor történt. Vata fiának, Jánusnak az ős hit mellett való fegyverragadása kihatott a haza határain lévő székelyek közé is. De Béla, ki Székes-Fehérvárnál legyőzte Jánus hadát, rácsapott a székelyföldre is, s azokat kik a székely krónika szerint Sándor István ellen az ős hit jelvényének, az áldozó pohárnak elsajátitása miatt harczra keltek, vagy más szóval, kik az ős vallást visszaakarták állitani, – legyőzvén, eltörölt a székelyek közt mindent, mi a régi hitre emlékeztetett, el a pogány multra emlékeztető minden tisztséget, azok közt a főrabonbánságot is, s a főrabonbánok helyett székely grófot vagy helyesebben ispánt állitott be.*
A Béla által szervezett székely grófság (ispánság) kezdetben külön személyre volt ruházva, s hatásköre kiterjedt nemcsak a székely földre, hanem a szász földnek a fundus regiushoz, – melyet kezdetben csak Szeben vidéke alkotott, – nem tartozó részére is, s azért találjuk a székely grófok czimei közt, hogy Székelyek Barczaság, és Besztercze grófja* Medgyes és Selk székek is sokáig a székely ispányok hatósága alá tartoztak.
A székely grófoknak éppen azon hatalma volt a székely földön és a hatósága alá tartozott szász kerületekben, mint az erdélyi vajdáknak a megyéken. Ők voltak a király után a fő igazságszolgáltatók, hadszervezők, stb.* Alattok, főleg a székely földön kivül eső területen, igazgató algrófok állottak.*
S éppen azért, mert a székely grófoknak ily nagy volt hatásköre, s mert a fegyvere és hősiessége által hatalmas székelység mindig döntő befolyást gyakorlott Erdély sorsára, azért az erdélyi vajdák elhatalmasodván, a székelyek grófjának tisztét is magokhoz vonták; de azért a kettő egy személyben egyesitett két külön hivatal, vagy is a hatalom dualismusa volt, s a kettőnek külön hatásköre, külön jövedelme, külön czime vala.
Erdélynek Magyarországtól való elszakadása után a nemzeti fejedelmek magok is felvették a székely ispáni vagy grófi czimet, s magokat a székelyek közt lakó főkapitányok által képviseltették.* Erdélynek Magyarországgal való viszont egyesülése után a székely grófi czimet egy ideig az erdélyi kormányzók viselték, mig nem Mária Therézia Erdélyt nagy fejedelemségre emelvén 1720-ik évi julius 20-iki rendeleténél fogva a székelygrófi czimet is magához vonta, s azóta az a magyar királyok czimsorozatában diszlik.
Miként a nemzeti felosztás és a főhatalomnak képviselete, ugy a székelyek alkotmánya és nemzeti szervezete is nagy változásokon ment át. Az Árpáddal kötött és szt. István király által is megerősitett szövetség értelmében a székely nemzeti önállósággal birt vagy legalább egy ilyennek több criteriumait megtartá, minő volt a nemzetgyülések, s az azokon gyakorolt törvényhozási jog (a bel kormányzatot érdeklő kérdésekben), melyet nemcsak a királyok, hanem még a nemzeti fejedelmek alatt is számtalanszor gyakorolt.* Nemzeti önállóságának ily járuléka volt az, hogy a székelyt itélet előtt nem volt szabad elfogni, a székelyt vajda széke elibe hivni nem lehetett, hanem csak saját székén választott székely birák által itéltethetett el.
A többi részektől eltérő nemzeti szervezetének kifolyása volt az, hogy a székelyeknél a homagium csak 25 forint vala, mig a megyéken 200 frt; hogy a székely jószág még fejvesztés esetében sem szállott a fiscusra, hanem az örökösökre, s a székely földön „jus regium” nem lévén, magszakadás esetében is nem a korona, hanem a szomszéd örökölt, és az örökösödésnek ezen sajátos rendjét még 1636-ban jan. 30-án kiadott védlevelével is megerősitett Rákóczi György, kimondván azt, hogy „székelyföldön publicatio ne legyen, és a fiscus ott ne örökölhessen, és hogy a székelységnek határáról, se barom, se gabonabeli, se semmi egyébb bonumokról, se magok, se jobbágyok, pásztoruk, és majoruk fiscus számára való dézma adással nem tartoznak.*”
Ilyen sarkalatos és sajátos törvénye volt a székelynek az, hogy a hol fiu volt, ott a fekvőségeket az örökölte, a lány csak kiházasitást nyervén; de a hol csak leány volt, az mint fiu-leány örökölt mindent.* Ily sarkalatos előjoga volt a székelynek, hogy három forintos pert is a királyhoz fellebbeztetett, és az, hogy semminémü pénz-adót nem fizetett, csak is ökör-adót;* de a mely kiváltságaikért és előjogaikért tartoztak harcz idején fejenként felkelni, s minden időben a király udvarában (felváltva) száz lovast tartani.
A fejenkinti felkelés kötelezettsége fentartatott a nemzeti fejedelmek alatt is, sőt az akint rendszeresittetett, hogy a primor* tartozott vagyoni állapotja szerint 3, 4, 5 lovassal kiállani a lófők fejenkint pánczél, sisak, paizs, kopja s más hadakozó szerekkel ellátva lóháton jelentek meg; ha valamely lófő szegény volt lovat szerezni, akkor a gyalogokkal kelt fel de mihelyt lóra tehetett szert, azonnal ismét lovassá lett. A gyalogok (pixidariusok)* szintén fejenkint, puskával s egyébkint is jól ellátva keltek fel. Egy hónapig a székelyek közül senki zsoldot nem kapott, hanem magát táplálta, s dijazva csak akkor voltak, ha a hadjárat egy holnapnál tovább tartott.
Terhes volt a hadkötelezettség főként a nemzeti fejedelmeknek küzdelemteljes korszakában, azért ez alól mentesitendők magokat, sokan a kevéssé terhelőbb jobbágyság köpenye alá bujtak; de hogy ez akadályozva legyen, arról is gondoskodott a törvényhozás* , elrendelvén, hogy „a Generalis (főkapitány) czirkálja meg a széleket s kik jobbágygyá tették magokat, helyezze vissza előbbi osztályukba; ki másodszor is megpróbálná azt, halállal büntessek.”
De daczára e szigoru rendeletnek mégis sokan lettek jobbágyokká, ha nem önkéntesen is, de a nemesség tulhatalmaskodása által s azért 1635-ben Rákoczi maga személyesen ment a székely földre, s a törvénytelenül jobbágygyá letteket kiszabaditja, s örökségeikkel egyetemben registráltatván a tiszteknek hivataluk elvesztésének terhe alatt megparancsolta, hogy azokat szabadságukban oltalmazzák.* 1633-ban az is törvénnyé lett,* hogy pixidariustól jószágot örök áron meg venni 500 frt. büntetés terhe alatt tiltva van, nagy szükségben is zálogjára az értéknek csak harmadába köthesse le jószágát.*
De nemcsak a szabad székely elsülyedése, hanem a nemesség tulhatalmaskodása felett is őrködött a törvényhozás. Mátyás király fennebb emlitém rendeletében a nemeseknek zsarolását, jószágok feldulatása, a lustralis beosztás megváltoztatását infamia terhe alatt megtiltja, az 1666-ki országgyülési végzések 8-ik czikkelye pedig erre vonatkozólag azt mondja: „székely atyánkfiai szabadságuknak megbántódásával jelentik, hogy ő kmek közül a főrendek gyülésbe (országgyülésre) regalissal hivatnak; végeztük azért, hogy az ő kmek közt lévő főrendek ennekutána gyülésbe regálissal ne hivassanak, hanem aziránt is ő kmek régi szabadságokban maradjanak”.
Nagyon terhes volt a székelynek hadkötelezettsége, mely nagy vész idején a fejenkénti felkelést, kisebb csatározások alkalmával a fegyveres erő ötöd részének kiállitását tette köteleségévé, s e mellett Fehérvártt 2000 lovas s annyi gyalog volt őrizetül; ezen felül főként a három nemzetnek 1544-ki tordai unioja után* akár hányszor résztvettek az adóban is a székelyek* , hanem ezt mindig önkénytesen, a többi társnemzetek iránti méltányosság és testvériségből esetről esetre ajánlották meg. Igy az 1662-ben, octoberben Medgyesen tartott országgyülés megadóztatta a székely szabad rendet is* , de kimondatott „hogy az az országnak rendkivüli pusztuló állapotjában a nemesi szabadság sérelmével kivételesen esik, s ha isten az ellenséget elviszi, adóval ujabban terheltetni nem fognak.”
A székelyek adómentességét a leopoldi kötlevél* és az alvincziana resolutió* is biztositotta.*
E kor azonban a jogtiprás és törvénysértés korszaka volt, a tököli beütése által percznyire jogtisztviselővé lett bécsi kormány ujból visszatért hagyományos beolvasztási és magyar elnyomási vétkes politikájára, s nem csak a székely, hanem a magyar alkotmány is naponta, nyirbálva sértve volt, hűtlenül megszegve az eskü és szerződés, mely ezeket biztositá. A jogérzetében megsértett nemzet fegyvert ragadott; de hiába vívta hős Rákóczi Ferencznek vezetése alatt évtizeden át a szabadság és jogvédelmének legdicsőbb harczait; a fegyverrel le nem győzhetett nemzet lekenyereztetett, az alkotmány, nyirbálás és beolvasztási törekvések üdvtelen politikája tovább folytattatott.
A székelység a Rákóczi mozgalomnak mind végig legkitartóbb, legönfeláldozóbb támogatója lévén, legelőbb fegyverétől fosztatott meg, azután adómentessége is megszünt, az 1714-ki országgyülés azon végzése alapján, mely kimondá, hogy mind azon nemes, kinek két, a község terheit supportáló embere (jobbágya) nincsen, adózni tartozik, mely a székelység nagy részét adó alá vonta. 1762–64-ben a madéfalvi vérfüdőnek gyászos keresztségével felerőszakoltak a fegyvert a székelység egy részére,* mig másik része adó alatt maradt; de a fegyvert viselő nép sem volt egészen adómentes, mert az 1764-ki törvénytelen katonai reglementum VII-ik articulusa szerint a katonáskodó székely is tartozott béke idején az adó két harmadát fizetni; háboru idején pedig az olyan család, melyből egy vagy több egyén harczban volt, adó-mentessé tétetett.*
A fegyverek törvénytelen felerőszakolása és más jogsérelmek ellen annyiszor szólaltak fel a székelyek, valahányszor arra alkalmuk nyilt; az 1790–91-ki országgyülés folyama alatt nyomatékosan követelték, hogy helyeztessenek vissza a leopoldi kötlevél által biztositott adómentességükbe* . Az ország rendei magukévá tevén az ügyet, felirták, s végre hosszas feliratok és izenetek után, vegyes bizottság neveztetett ki, mely munkálatába a székelyek hadkötelezettségét és adómentességét vette fel alapul, minek lassu eredménye végre is csak annyiban lett, hogy 1804-ben a katonáskodó székelyek adókötelezettsége megszüntetett* , de a fegyverviselőknek régi nemzet-ellenes szervezete meghagyatott* s daczára ezen demoralizáló rendszernek, daczára a nemzeti szellemet és szabadságérzetet minden módon kiirtani törekvő német tiszteinek 1848-ban a székelyhatárőri katonaság utolsó emberig a nemzet szent ügye mellett, szabadságra és alkotmányáért harczolt, nem többé kötelességből, mert a határszéli katonaság megszüntetése elvileg kimondatott, hanem a haza és szabadság iránti szeretetből, melyben a székely minden időben emelkedett, és nagy volt, s szabadságharczunknak valódi hősies harczosai kerültek ki a székelyek közül, és e dicső korszaknak legdicsőbb jelenetei, legbámulatosabb fegyvertényei kétségtelenül azok, melyek Háromszék önvédelmi harczában felmerültek,* s melyek nemzeti történelmünk legfényesebb lapjait töltik be.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése